Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Regulamin

Regulamin Szkolnego Koła Caritas w Szkole Podstawowej w Lutoryżu

 

 

 

Wstęp


Szkolne Koło Caritas działające przy Szkole Podstawowej  w Lutoryżu powstało jesienią 2013 roku i jest organizacją dziecięcą działającą na terenie Szkoły, pod nadzorem Dyrekcji Szkoły i włączającą się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno-opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez Szkołę i Caritas Diecezji Rzeszowskiej.

 

Założenia

Głównym założeniem Szkolnego Koła Caritas wynikającym ze Statutu jest:

  • włączanie się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno-opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez Szkołę i Caritas Diecezji;
  • autentyczne zaangażowanie w pracę na rzecz osób potrzebujących.

 Obszarem działania Szkolnego Koła Caritas są:

  • Szkoła - a w niej kolega, koleżanka, którzy potrzebują bezpośredniej pomocy;
  • Środowisko lokalne - w nim każdy potrzebujący człowiek czekający na pomoc, spotkanie, rozmowę, uśmiech, lub odwiedziny;
  • Parafia - a w niej ścisła współpraca z Parafialnym Kołem Caritas, czynny udział                   w życiu Kościoła, Parafii;

Cel główny

Głównym celem pracy Szkolnego Koła Caritas jest:

  • praktyczna realizacja przykazania miłości bliźniego w odniesieniu do każdego, bez względu na jego przekonania, czy wyznanie;
  • uwrażliwienie na drugiego człowieka, na jego potrzeby, krzywdę i cierpienie;
  • budowanie autentycznej wspólnoty ludzi, ukierunkowanej na wspólne dobro.

Cele szczegółowe


Praca w Szkolnym Kole Caritas:

  • Uczy:
    • Miłości bliźniego.
    • Tolerancji i zrozumienia.
    • Wspólnej zespołowej pracy.
    • Poszanowania drugiego człowieka, zwłaszcza potrzebującego pomocy.
    • Wzajemnego zaufania i współodpowiedzialności.
    • Podejmowania własnych inicjatyw.
    • Budowania właściwej hierarchii wartości.
    • Szukania okazji do czynienia dobra, czyli do konkretyzacji zadań miłości czynnej.
  • Uwrażliwia na różne obszary ludzkiej biedy i krzewi ducha czynnej miłości bliźniego.
  • Szerzy i pogłębia miłosierdzie.
  • Kształtuje wrażliwość na potrzeby innych.
  • Przyczynia się do wzrostu samodzielności i odpowiedzialności.
  • Wzmacnia pożądane społecznie postawy.

Metody i formy pracy

  • Samodzielne wykonywanie kartek świątecznych, stroików, palm i pisanek wielkanocnych;
  • Organizowanie konkursów na terenie szkoły na najładniejsze kartki świąteczne (Bożonarodzeniowe i Wielkanocne), stroiki świąteczne, palmy i pisanki wielkanocne;
  • Organizowanie wystaw wykonanych przez siebie prac;
  • Sprzedaż wykonanych przez siebie prac zarówno w szkole przed spotkaniami                                z rodzicami, jak i przy kościele;
  • Zbiórki np.; podręczników, przyborów szkolnych i innych rzeczy dla potrzebujących pomocy uczniów szkoły;
  • Udział w ogólnopolskich akcjach "Dzień Papieski", oraz "Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom";
  • Udział w akcji zorganizowanej na rzecz  Podkarpackiego Hospicjum dla Dzieci                      i Domu Dziecka;
  • Niesienie pomocy osobom starszym, chorym, potrzebującym;
  • Dostrzeganie potrzebujących w swoim środowisku;

 

Przewidywane osiągnięcia, umiejętności.
 Praca w Szkolnym Kole Caritas:

 Nauczy:

  • Umiejętnego gospodarowania wolnym czasem.
  • Zgodnej współpracy w zespole.
  • Umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
  • Odpowiedzialności za podjęte zadanie.
  • Budowania wzajemnej więzi i wspólnoty.
  • Wzajemnego szacunku.
  • Dostrzegania potrzebujących pomocy w swoich środowiskach.
  • Szacunku dla osób starszych, chorych i cierpiących.

Przyczyni się do:

  • Angażowania jak największej ilości uczniów (np.: przez organizowanie konkursów dla wszystkich uczniów szkoły);
  • Odkrywania i rozwijania zdolności twórczych, oraz zainteresowań;
  • Umiejętnego dokonywania hierarchii wartości;
  • Podejmowania coraz dojrzalszych decyzji;
  • Szybszego osiągnięcia dojrzałości;

Ewaluacja programu
Ewaluacja będzie dokonana przez:

  • Obserwację i samoobserwację.
  • Wytwory prac dzieci.
  • Zauważenie pracy Koła przez innych.
  • Zaangażowanie poszczególnych członków.
  • Ocenę skuteczności działań.
  • Wypowiedzi samych członków Koła.

 


Przejdź do góry